Usein kysytyt kysymyksetUsein kysytyt kysymykset

Usein kysytyt kysymykset

Mihin tarvitsen ammattijärjestäjää?
Jos tavarat aiheuttavat ahdistusta tai stressiä, et löydä etsimääsi tai tavaraa on vain liikaa. Olet ehkä muuttamassa pienempään asuntoon, remontti on tulossa, tai perintötavarat ovat vallanneet kotisi. Et tiedä miten aloittaisit, siihen ei tunnu olevan aikaa tai et fyysisesti pysty siihen yksin. Ammattijärjestäjä voi auttaa monenlaisissa elämäntilanteissa, jolloin tarvitset apua tavaroiden vähentämiseksi ja järjestyksen luomiseksi, kun tuntuu ettei oma osaaminen tai omat voimat tai aika riitä.
Mikä ihmeen ammattijärjestäjä?
Olen koulutettu ammattijärjestäjä ja Suomen Ammattijärjestäjät ry:n jäsen ja sitoutunut yhdistyksen eettiseen ohjeistukseen. Ammattijärjestäjä on järjestämisen ammattilainen, joka yhdessä asiakkaan kanssa luo systemaattisesti järjestystä ja tilaa. Olen vaitiolovelvollinen ja toiminta on täysin luottamuksellista. Sinä päätät, mistä tavaroista luovut. Autan sinua tuomalla näkökulmia luopumiseen. En koskaan ota itselleni tai myy asiakkaan tavaroita, mutta autan tarvittaessa poiskuljetuksessa. Autan sinua luomaan järjestystä ja selkeyttä elämääsi. Minua voisi kutsua myös kodin personal traineriksi tai luopumisterapeutiksi.
Järjestämisen kohteet?
Itse olet oman kotisi paras asiantuntija ja tiedät kyllä mitkä paikat tarvitsisi järjestää. Yleisesti tälläisiä tiloja ovat eteinen, keittiö, olohuone, lastenhuone, vaatekaapit, varastot, komerot, vaatehuone, kodinhoitohuone, kellarit, vintit ja muut säilytystilat.

Työpaikoilla järjestämisen kohteita voivat olla esimerkiksi toimistot, arkistot ja varastot. Aika menee perustyön tekemiseen ja näin ollen tilat täyttyvät turhista tavaroista sekä vanhentuneista papereista ja asiakirjoista.
Mikä on kartoituskäynti?
Kartoituskäynnillä kartoitetaan tilanne, pohditaan ongelmakohtia, mietitään mitkä ovat asiakkaan toiveet ja odotukset ja mistä työ kannattaisi aloittaa. Tämän perusteella teen kirjallisen toimintasuunnitelman joko yhdessä tehtävälle järjestelytyölle tai ohjeet omatoimiseen järjestelyyn. Tärkeää! Älä siivoa ennen kartoituskäyntiä!
Miten pitää valmistautua ennen järjestelypalvelua?
Älä siivoa tai tee muita esivalmisteluja. Järjestäminen on osaltasi pitkälti päätöksentekoa ja luopumista, joka voi olla raskasta. Lepää ja syö hyvin ja valmistaudu henkisesti tekemään päätöksiä. Varaa rauhallinen aika, lapset ja kotieläimet hoitoon siksi aikaa. Sinun päätöksentekokysysi ratkaisee, kuinka paljon saamme aikaa.
Miksi tavaroiden karsimista ja hävittämistä kannattaa harkita juuri nyt?
Liika tavaramäärä aiheuttaa monesti tiedostamatontakin stressiä. Kun tavaraa on liikaa, niille ei ole paikkoja tai niitä ei palauteta paikoilleen, tavarat ovat hukassa, etsimiseen menee turhaa aikaa ja jopa perheriitoja aiheutuu. Epäjärjestys kotona voi aiheuttaa myös häpeäntunteita, ei kehdata kutsua vieraita, sosiaalinen elämä supistuu.

Jätehuoltomääräykset ovat tiukentuneet. Kaikki ei ole enää sekajätettä, vaan tavarat tulisi hävittää asianmukaisesti. Esim. Divarit eivät ota enää kirjoja vastaan kuten ennen, vaatteita ei saisi heittää tavalliseen roskiin ja elektroniikkajäte tulee erotella ja viedä omiin kierrätyspisteisiin. Vielä nyt tavaroiden hävitys on yleensä maksutonta ja vielä suhteellisen helppoa ongelmajätteitä lukuunottamatta. Olemme kuitenkin menossa aikaan, jolloin enenevässä määrin myös jätteiden hävitys muuttuu maksulliseksi ja vaikeutuu määräysten tiukentuessa edelleen. On siis korkea aika toimia!
Miten järjestely käytännössä tapahtuu?
Sovitun järjestelyalueen (esim.vaatehuone) tavarat lajitellaan säilytettäviin ja hävitettäviin (roskat, kierrätettävät, myytävät, lahjoitettavat). Säilytettävät lajitellaan kohteessa säilytettäviin ja muualla säilytettäviin sekä hävitettävät lajitellaan kierrätyskohteittain. Autan sinua päätöksenteossa ja neuvon kierrätyskohteita valitessa. Sinä teet päätökset, minä olen tsemppari ja tavaroiden siirtelijä. Lajittelun jälkeen järjestämme säilytettävät tavarat loogisesti kuitenkin omat tottumuksesi huomioiden. Tarvittaessa autan hävitettävien tavaroiden poiskuljetuksessa.
Pitääkö minun hankkia uudet säilytyskalusteet?
Ei tarvitse, käytämme olemassaolevia säilytyskalusteita. Mikäli haluat, voimme myös suunnitella uusia toimivampia säilytystapoja ja -ratkaisuja. Annan mielelläni vinkkejä.
Kuinka kauan järjestäminen kestää?
Järjestelyyn käytettävä aika riippuu kohteen koosta ja tavaramäärästä sekä sinun päätöksentekokyvystäsi. Yhden huoneen järjestely voi kestää 4-6 tuntia, mutta se on hyvin tapauskohtaista. Ota rohkeasti yhteyttä, niin annan alustavan aikaarvion. Se ei vielä maksa mitään ja on täysin luottamuksellista!
Kenelle toimistopalvelut on suunnattu?
Yrityksille sekä yksityishenkilöille, jotka kokevat tarvitsevansa tilapäistä tai pientä säännöllistä apua erilaisiin toimistotöihin. Palvelu räätälöidään tilanteen mukaan.
Teet perunkirjoituksia, oletko lakimies?
En ole lakimies eikä perunkirjoituksen tekoon välttämättä tarvita lakimiestä. Olen laskentatoimen tradenomi ja työskennellyt mm. Verohallinnossa perintö-ja lahjaveroasioiden parissa. Työssäni tutkin ja tulkitsin perukirjoja sekä neuvoin perukirjojen laadinnassa. Lisäksi olen opiskellut asiaa erilaisten koulutusten kautta sekä itsenäisesti. Tiedän, mitä kaikkea perukirjaa laatiessa tulee huomioida ja miten omaisuus arvostetaan. Teen siis perusperunkirjoitukset ammattitaitoisesti.

Mikäli kuolinpesässä on esim. laaja maatilavarallisuus, yritysvarallisuus tai monia päällekkäisiä kuolinpesiä, tai kuolinpesä on riitainen, suosittelen kuitenkin kääntymään lakimiehen puoleen. Maksuttomassa alkuneuvottelussa selviää, tarvitaanko lakimiestä.